AB ve Euro Bölgesi 2024 İkinci Çeyrek Kamu Borcu ve Bütçe Açığı Verileri Açıklandı
Avrupa Birliği ve Euro Bölgesi'nin 2024 yılı ikinci çeyrek kamu borcu ve bütçe açığı verileri Eurostat tarafından duyuruldu.
Avrupa Birliği (AB) ve Euro Bölgesi’nin 2024 yılı ikinci çeyrek kamu borcu ve bütçe açığı verileri, Avrupa İstatistik Ofisi (Eurostat) tarafından yayımlandı. Açıklanan verilere göre, Euro Bölgesi'nde kamu borcunun gayrisafi yurt içi hasılaya (GSYH) oranı, 2024 yılı ilk çeyreğinde yüzde 87,8 iken, ikinci çeyrekte yüzde 88,1'e yükseldi. Bu artış, Euro Bölgesi'nin toplam kamu borcunun 13 trilyon 95 milyar Euro’ya ulaştığını gösteriyor.
Ülkeler Arası Kamu Borcu Dağılımı
Verilere göre, AB üyesi ülkeler arasında kamu borcunun GSYH'ye oranı en yüksek olan ülke, yüzde 163,6 ile Yunanistan olarak belirlendi. Bu, Yunanistan’ın borç yükünün ne denli ağır olduğunu gözler önüne seriyor. Yunanistan'ı takip eden ülkeler arasında yüzde 137 ile İtalya, yüzde 112,2 ile Fransa, yüzde 108 ile Belçika, yüzde 105,3 ile İspanya ve yüzde 100,6 ile Portekiz bulunuyor. Bu ülkeler, yüksek kamu borcu oranlarıyla dikkat çekerken, ekonomik büyüme hedeflerini gerçekleştirme konusunda zorluklar yaşıyorlar.
Kamu borcunun GSYH'ye oranının en az olduğu ülkeler arasında ise yüzde 22,1 ile Bulgaristan, yüzde 23,8 ile Estonya ve yüzde 26,8 ile Lüksemburg öne çıkıyor. Bu ülkeler, kamu borcunu kontrol altında tutarak mali istikrar sağlamayı başarmış durumda.
Bütçe Açığı Verileri
Bütçe açığına ilişkin veriler de dikkate değer bir artış göstermekte. AB’de ilk çeyrekte yüzde 2,9 olan bütçe açığının GSYH'ye oranı, ikinci çeyrekte yüzde 3,1’e yükseldi. Euro Bölgesi’nde ise bütçe açığının GSYH'ye oranı, ikinci çeyrekte yüzde 3 seviyesinde sabit kaldı. Bu durum, AB ülkelerinin mali yönetimindeki zorlukları ve bütçe disiplinini koruma konusundaki sıkıntıları ortaya koyuyor.
AB ülkeleri arasında ikinci çeyrekte bütçe açığının en yüksek olduğu ülkeler şunlardır: Polonya, yüzde 8,1; Romanya, yüzde 7,1; Fransa ve Slovakya, yüzde 5,5; Finlandiya, yüzde 5,4; Belçika ve Macaristan, yüzde 5,1; Malta, yüzde 4,3; Avusturya ise yüzde 3,9 ile dikkat çekiyor. Bu oranlar, bu ülkelerin bütçe açığı sorununu çözmekte zorlandıklarını ve mali istikrarı sağlamak için ciddi önlemler almaları gerektiğini gösteriyor.
Mali Kurallar ve İhlaller
AB’nin mali düzenlemelerine göre, üye ülkelerin kamu borçlarının GSYH’lerinin yüzde 60’ını, bütçe açıklarının ise GSYH’lerinin yüzde 3’ünü aşmaması gerekmektedir. Ancak, mevcut veriler birçok üye ülkenin bu kurallara uymadığını ortaya koymaktadır. Bu durum, AB Komisyonu’nun müdahale etmesini gerektirebilir ve söz konusu ülkelerin mali disiplin sağlaması için etkin mücadelenin sürdürülmesi önem kazanır.
Sonuç olarak, AB ve Euro Bölgesi’nin kamu borcu ve bütçe açığı verilerindeki artış, bölgedeki ekonomik istikrarı tehdit eden bir durum olarak değerlendiriliyor. Mali disiplinin sağlanması, bu ülkelerin sürdürülebilir büyüme hedeflerine ulaşabilmesi açısından kritik bir öneme sahip.