Gelişmeler

Ege İhracatçı Birlikleri 2023'te Mevcudu Korudu, 2024'te Zorluk Bekliyor

Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, 2023 yılı ihracat performansı değerlendirme ve 2024 yılı öngörüleri toplantısında açıklamalarda bulundu.

Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, Hyatt Regency İzmir İstinyePark Otel’de düzenlenen “EİB 2023 yılı ihracat performansı değerlendirme ve 2024 yılı öngörüleri” başlığı altında düzenlenen toplantıda gazetecilerle bir araya geldi. Toplantıya Ege İhracatçı Birliği başkanları da katıldı.

Toplantının açılış konuşmasını yapan Jak Eskinazi, “Sizlerle her yıl ocak ayının ilk günlerinde bir araya geliyoruz ve yıllık değerlendirmemizi yapıyoruz. 2023 yılı Cumhuriyetimizin 100. Yılı olması nedeniyle bizlerin daha fazla anlam yüklediği bir yıldı. 2023 yılına girerken sizlerle yaptığımız değerlendirme toplantısında ekonomik göstergeleri ve mevcut koşulları dikkate alarak “2023 yılında mevcudu korumak hedefimiz olacak” demiştim. 1 yılın sonunda karşınıza geldiğimizde ihracat rakamlarımızda mevcudu koruyabilmiş olmanın buruk mutluluğunu yaşıyoruz. 2024 yılı için sizlere daha güzel mesajlar vermek isterdim ancak 2024 yılında da hedefimiz mevcudu korumak olacak” sözlerini kaydetti.

2024, 2023 KADAR KOLAY OLMAYACAK

Mevcudu korumanın 2024 yılında 2023 yılı kadar kolay olmayacağının altını çizen Eskinazi, “İhracatçılarımızda 2023 yılının yorgunluğu var. Sermayelerimiz azaldı. Enerjimiz tükendi. 2024 yılının ilk yarısında yüksek enflasyonist ortamın süreceği anlaşılıyor. Maliyet artışları sonrasında nihai ürünlerimizi daha yüksek fiyatlara müşterilerimize teklif etmek durumunda kalıyoruz. 2024 yılına zam yağmuru ile girdik. Son maliyet artışlarıyla nihai ürünlerimizde yüzde 25-30’luk fiyat artışları olacak. Tabii bu artış oranını her müşterimize kabul ettirmemiz mümkün değil. Müşteri kayıpları yaşamamız büyük olasılık. Anlayacağınız 2024 senesi çok parlak bir yıl olmayacak. 2024 yılı enflasyonu kontrol altına almamız gereken bir yıl. Bunun için acı ilacı içmemiz gerekiyor. Acı ilacı içerken ölümcül olmamalı, sosyal dengeler bozulmamalı” diye konuştu.

MERKEZ BANKASININ İŞİ ÇOK ZOR

2024 yılının seçim yılı olduğuna da dikkat çeken Eskinazi, “Bu şartlarda enflasyonu düşürme görevi olan Merkez Bankası’nı zorlu bir süreç bekliyor. Merkez Bankası’nın işi çok zor. 2024 yılında Türkiye’nin yatırım yapması lazım. Biraz önce de ifade ettiğim gibi 2022 ve 2023 yılında sermayeler yara aldı. Yatırım yapacaklarda bir tedirginlik var. Yatırım yapacaklara yeni kolaylıklar getirilmesi gerekir. İş hayatına yeni sektörler geliyor. Yeni iş yapış şekilleri geliyor. Yeni yatırımlar bu gidişata göre kurgulanmalı. Bize düşen görev bu konuda ihracatçıları yönlendirmek. Türkiye’nin rekabetçi olabilmesi için yatırımlara devam etmesi lazım. Türkiye’nin 2024 yılı için belirlediği 267 milyar dolar ihracat hedefinin 260 milyar dolarını yakalaması başarı olacaktır. Toplum olarak orta gelir tuzağından kurtulmamız için ihracatta minimum yüzde 10 artışı yakalamak zorundayız. Maalesef ihracatta yüzde 10 artışı yakalayacak ekonomik iklimin çok uzağındayız. Tabii bunda pek çok neden var. Biz etkenlerin bazılarını öngörebiliyorduk ama öngörmediğimiz zorluklarla da karşılaştık” açıklamalarını kaydetti.

FELAKETLERE RAĞMEN ARI GİBİ ÇALIŞTIK

Savaş ve deprem gibi doğal afetlerin Türkiye’ye maddi manevi kayıplarına dikkat çeken Eskinazi, “Biz tüm olumsuzluklara rağmen 2023 yılında arı gibi çalışmaya devam ettik” dedi. Eskinazi, sözlerini şu şekilde sürdürdü:

“Ege İhracatçı Birlikleri olarak, Ticaret Bakanlığımızın desteğiyle 13 Uluslararası Fuara Milli Katılım Organizasyonu gerçekleştirdik. 329 firmamızın uluslararası arenada standlarıyla ürünlerini pazarlamasına aracılık ettik. Farklı sektörlerde sektörel ticaret heyetleriyle, alım heyetleriyle pazarlama faaliyetlerimizi sürdürdük. Devam eden 12 URGE Projemizle ihracatçılarımızın kümelenerek uluslararası rekabetçiliğinin güçlenmesi için çaba gösterdik. Dünya’nın en büyük gıda ithalatçısı Amerika Birleşik Devletleri’nde Türk gıda ürünlerinin Pazar payını artırmak için sürdürdüğümüz TURQULITY Projemiz başarılı bir şekilde devam etti. Bu proje kapsamında öyle güzel işler yapıldı ki; Bakanlığımız diğer kurumlara örnek göstermeye başladı. Örneğin, üst düzey kurumsal Amerikalı şefleri ülkemizde ağırlayıp, Türk ürünleriyle mahalli Türk ustalarının kendi mutfaklarında birlikte yemek pişirmelerini sağladık, sosyal medyada yayınlamalarını sağlayarak gerçek Türk lezzetleriyle Amerikan damağının ne kadar farklı olabileceğini bizzat göstermeye çalıştık, yaptıklarımız sayesinde Amerikan Şef Federasyonunun yıllık ödülünü kazandık, 2024’te Projede artık ticarileşme öne çıkacak. Hazırgiyim, Maden ve Mobilya sektörlerinde Tasarım Yarışmalarımızı 2023 yılında da düzenledik. İhracatçı sektörlerimize yeni vizyoner tasarımcılar kazandırmaya devam ettik. Eğitim programları, çalıştaylar, uluslararası toplantılar organize ettik.”

KARBON VERGİSİYLE MUHATAP OLMAMAK İÇİN ÇALIŞIYORUZ

En büyük ihracat pazarlarından biri olan Avrupa Birliği’nin ortaya koyduğu Yeşil Mutabakat’ı hatırlatan Eskinazi, “Avrupa Birliği’nin ortaya koyduğu Yeşil Mutabakat’ın gereklerini yerine getirmek, karbon vergisiyle muhatap olmamak için yoğun mesai harcıyoruz” sözlerini kaydetti. Eskinazi, “EİB olarak sera gazı emisyonlarımızı daha etkin yönetmek ve iklim değişikliğinin fiziksel etkilerine uyum sağlamak amacıyla oluşturduğumuz Strateji ve Sürdürülebilirlik Komitesi ile çalışmalarımıza 2023 yılında da yoğun bir şekilde devam ettik. EİB sürdürülebilirlik eylem planını hazırladık, 2022 EİB Sürdürülebilirlik Raporu ve EİB Stratejik Plan Raporumuzu yayınladık. 2024 hedeflerimizi tespit ettik Ege İhracatçı Birliklerine ait sürdürülebilirlik performansını izleyerek 2024 yılında da raporlarımızı yayınlamayı hedefliyoruz. Sürdürülebilir kalkınmanın en önemli bileşenlerinden biri enerjidir. EİB gerek yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik üretimi, gerekse enerjinin verimli kullanılması açısından yatırımlar yapmayı ve önemli projeleri hayata geçirmeyi planlamaktadır. Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması’nın sektörümüze etkilerini değerlendiriyoruz. Şimdiden önlem almazsak, AB’ye ihracatımızda büyük maliyetlerle karşılaşacağız. Üreticiden başlayarak tüm kesimleri içine alacak şekilde stratejiler geliştirmeli, çimento, alüminyum, gübre, demir çelik ve elektrik gibi riskli kabul edilen sektörler başta olmak üzere tarım-gıda sektörlerimiz dahil, hızla farkındalık yaratarak rekabet gücümüzü olumsuz etkileyecek bu gelişmeleri bertaraf edecek yol haritaları hazırlayıp, uygulamaya koymalıyız. EİB 2024 yılında mesaisinin önemli bir kısmını bu konuya ayıracaktır” dedi.

2024 YILINDA ÇİNDE OFİS AÇARAK BAŞLIYORUZ

Eskinazi, “Dünya, dijitalleşme noktasında da başdöndürücü bir değişim ve dönüşüm yaşıyor. İhracatçılarımızın dijital ortamda yetkinliklerinin artması için çalışacağız. 2023 yılı sonunda PTTAVM ile bir toplantı düzenledik. 6 trilyon dolara ulaşan dünya e-ihracatının neredeyse yarısına sahip olan Çin pazarına önemli bir giriş yapan PTTAVM ile üyelerimize yeni bir bakış açısı vermek istiyoruz. Dijital pazarlama neyi gerektiriyorsa, rakiplerimiz Çin pazarında nasıl tanıtım yapıyorlarsa EİB olarak biz de üzerimize düşeni yapacağız. 2024 yılında Çin’de ofis açarak bu süreci başlatmak istiyoruz” diye konuştu. Yapay zeka teknolojisine de değinen Eskinazi, “Son yıllarda kullanımı çok artan yapay zeka uygulamaları ve büyük veri analizlerinin üretim, ihracat, lojistik, pazarlama gibi konuları ile ilgili olarak kullanılması kaçınılmaz olacak. Yapay zeka kullanımıyla maliyetler azalırken, üretim süreçleri firmalarımız açısından daha verimli hale gelecek. Avrupa Birliği önümüzdeki dönemde dijital ürün pasaportu talep eder hale gelecek. Üretim süreçlerinin her aşamasının takip edilmesi gerekecek. Bu konuyla ilgili üyelerimize eğitimler vereceğiz” dedi.

“18,3 MİLYAR DOLARLIK DÖVİZİ ÜLKEMİZE KAZANDIRDIK”

EİB’in çalışmaları neticesinde 18,3 milyar dolarlık dövizin Türkiye’ye kazandırıldığının altını çizen Eskinazi, şu şekilde konuştu.

“Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliğimiz 2 milyar 515 milyon dolar ihracatıyla zirvedeki yerini korurken, Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliğimiz 1 milyar 546 milyon dolarla ikinci oldu. Üçüncülük bu yıl adeta fotofinişle belirlendi. Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliğimiz ve Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliğimiz üçüncülük için kıyasıya bir yarışa girdi. Kazanan 10 milyon dolarlık farkla Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği oldu. Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği 1 milyar 340 milyon dolar, Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği 1 milyar 330 milyon dolar dövizi ülkemize kazandırdı. Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliğimiz 1 milyar 68 milyon dolar, Ege Maden İhracatçıları Birliğimiz 1 milyar 66 milyon dolarlık performansla 1 milyar dolar barajını geçen diğer birliklerimiz oldu. Birliklerimiz çatısı altında temsil edilmeyen Kimya sektörü 1 milyar 693 dolar, otomotiv yan sanayi sektörümüz 1 milyar 46 milyon dolarlık ihracat performanslarıyla öne çıkan diğer sektörlerimiz olarak öne çıktı. Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliğimiz yüzde 102’lik ihracat artışıyla ihracatını 336 milyon dolardan, 680 milyon dolara çıkardı ve 2023 yılında ihracat artış rekortmeni oldu. İhracatını yüzde 41’lik artışla 360 milyon dolardan 509 milyon dolara çıkaran Ege Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliğimiz ihracatını en çok artıran ikinci birlik oldu. 215 ülke ve gümrüklü bölgeye ihracat yaptık. Almanya 1 milyar 850 milyon dolarlık ihracatla birinci sıradaki yerini korurken, Amerika Birleşik Devletleri 1 milyar 590 milyon dolarlık ihracatla ikinci ve İspanya 1 milyar 47 milyon dolarlık ihracatla üçüncü ülke oldu. 18 milyar 260 milyon dolarlık ihracata en büyük katkıyı sağlayan sektörlerinde ilk üçe giren firmalarımız için 9 Ocak 2024 Salı akşamı “İhracatın Yıldızları Ödül Töreni” düzenleyeceğiz. Ödül kazansın, kazanmasın ülkemize döviz kazandıran tüm üyelerimizi sizlerin huzurunda kutluyor, başarılarının devamını diliyorum. Ege İhracatçı Birlikleri’nin 2023 yılındaki ihracatında 7 bin 258 firmamızın emeği var. 2023 yılında bin 484 firmamız ilk kez ihracat yaparken, bu firmalarımız ihracatımıza katkısı 580 milyon dolar oldu.”

Onurcan Kurtay
Onurcan Kurtay [email protected]
Yorum yapmak için tıklayınız 0
Yorum Yazın (Üye olmadan da yorum yazabilirsiniz)
Yorumlar